مراقبت ها پس ازعمل جراحی بینی

مراقبت ها پس ازعمل جراحی بینی

1-کمپرس سرد تا 48 ساعت اول عمل بینی هر دو ساعت یکبار به مدت 20 دقیقه روی کبودیها و کمپرس گرم 48 ساعت دوم برای کم کردن کبودی وتورم به همان صورت استفاده گردد. ترشح خونابه اي به ميزان کم ، بعد از عمل طبيعي است .
جراحی بینی گوشتی

2-داروهای تجویز شده توسط پزشک مرتب مصرف شود و از مصرف داروهای اضافی خودداری نماید.
3-استراحت به حالت نیمه نشسته واز دو عدد بالشت درزیر سر استفاده گردد و از پایین نگه داشتن سر به مدت طولانی خودداری شود. تا یک هفته استراحت نسبی داشته باشید ، از فعالیتهای جسمی زیاد ،ورزش کردن ،بلند کردن اجسام سنگین خوداری و بیشتر استراحت کنید. 
 4-از خوردن غذاهای سفت که به جویدن زیاد نیاز دارد خودداری و از غذاهای نرم و میکس شده استفاده کنید.
5-موهاي خود را در هفته اول نشوييد مگر آنکه کسي به شما در شستن آن از عقب کمک کند تا پانسمان بيني خيس نشود.
6-از اعمالي که باعث حرکت شديد عضلات صورت مي شوند، مانند گريه کردن، خنديدن و صحبت کردن زياد در هفته اول پرهيز نماييد.
7-دندانها را با مسواک  نرم و با ملایمت مسواک کنید. 
8- تا حد امکان در روزهاي اول سر خود را به جلو خم نکنيد. بيماران مي توانند سر خود را به طرفين  يا بالا حرکت دهند . بيماراني که از ترس سر وگردن خود را سفت وبي حرکت نگه مي دارند ممکن است دچاراسپاسم وگرفتگي عظلات گردن وسردرد شوند لذا بهتر است سروگردن کاملا راحت وشل نگه داشته شود.
9-مي توانيد 24 ساعت بعد از عمل، حمام برويد ولي نبايد سر و صورت خود را خيس نماييد. در صورت استفاده از ضد درد، حتما” بايد کسي به شما در حمام گرفتن کمک کند تا زمين نخوريد.
 10-قبل از برداشتن گچ در صورت نیاز به استحمام ، از وان یا ریختن آب با ظرف روی بدن استفاده کنید. از دوش گرفتن جدا خودداری و زمان حمام کوتاه باشد و از گرمای زیاد و بخار اجتناب کنید زیرا موجب تورم بیشتر بینی خیس شدن پانسمانها خواهد شد.
11-حداقل به مدت دو هفته از خندیدن ، گریه کردن و حرکات اضافی صورت خودداری و در هنگام عطسه از دهان باز استفاده کنید.
12- از صحبت کردن طولانی و مکالمات تلفنی و فعالیتهای اجتماعی زیاد حداکثر به مدت دو هفته اجتناب کنید.
13 -از دستکاری لب بالا و بینی خودداری کنید تا بینی دچار جابجایی نشود.
14- حداقل یک هفته از پوشیدن لباسهایی که دکمه ندارند و عبور آن از سر به سختی میباشد خودداری کنید.
15- حداقل به مدت دو ماه از آفتاب ، نورهای قوی ، گرما و حرارت اجتناب کنید ، زیرا موجب تورم بافتها میشود.
16- به مدت دو ماه از شنا کردن و سونا رفتن خودداری کنید.
 17-ازکشیدن سیگار به مدت دو ماه اجتناب و از مجاورت با افراد سیگاری بپرهیزید
18-تا6ماه از ضربه زدن به بینی جدا خودداری کنید . استفاده ازپمادهای ترمیمی فقط به دستور پزشک میباشد.
19-بعد از برداشتن قالب بيني توسط پزشک، مي توان از مواد آرايشي استفاده کرد. مواد آرايشي شناخته شده‌اي را که قبلا” استفاده مي‌كرديد، به‌کار بريد.
20-تا دو هفته پس از عمل، از آسپرين و بروفن (يا ترکيبات حاوي آنها) استفاده ننماييد.در ضمن از مصرف الکل باید خودداری شود چون به دلیل باز کردن عروق خطر خونریزی بعد از جراحی را زیاد میکند.
21-بمدت 2 ماه از عينک طبي آفتابي استفاده ننماييد، زيرا آنها روي بيني شما قرار مي‌گيرند. مي‌توانيد عينک را با چسب به پيشاني خود بچسبانيد تا روي بيني قرار نگيرد .از لنزهاي تماسي مي‌توان 2-3 روز بعد از عمل استفاده نمود.
22-حداقل بمدت 10-14 روز از مکالمه تلفني طولاني مدت و فعاليت اجتماعي شديد پرهيز نمائيد.
23-بمدت 6 هفته از مواجهه با نور آفتاب يا وسايل برنزه کننده کاملا” بپرهيزيد. گرما باعث تورم بيني شما مي شود و نور آفتاب مي‌تواند باعث تغيير رنگ پوست بيني شود.
جراحی بینی گوشتی
24- از دست زدن(عادتي) به بيني خود جدا” اجتناب نماييد.
25 -استفاده از مواد آرایشی بلامانع است ولی مواد آرایشی با ناحیه بخیه شده تماس نداشته باشد 
26-در هفته های اول به علت جمع شدن ترشحات بینی و خشک شدن آن ممکن است تنفس برای شما مشکل شود برای حل این مساله شما می توانید روزانه چند نوبت از محلول سرم نمکی با استفاده از یک سرنگ ۲۰ سی سی در حالی که در دستشویی ایستاده اید بینی خود را تمیز کنید در حین شستشو مراقب باشید چسب های بینی خیس نشود 
27-بینی شما تا چند هفته بعد از عمل ممکن است بی حس باشد که برگشت این حس در ناحیه سر بینی طولانی تر است. زمانی که نوک بینی بی حس است آن را بزرگتر احساس می کنید (مشابه احساسی که بعد از بی حسی دندانپزشکی در لب خود دارید )
28-خوردن مایعات کمک می کند که هرچه زودتر به بهبودی برسید. خوردن آب میوه های طبیعی تاثیر بیشتری در روند بهبودی شما دارند. برای خوردن مایعات از نی استفاده نکنید زیرا باعث می شود که به بینی تان فشار وارد شود. همچنین گاز زدن ساندویچ در هفته های اول توصیه نمی شود.
29-یک هفته بعد از عمل جراحی بینی باید به مطب مراجعه کنید تا گچ بینی یا اسپلینت بینی برداشته شود. در هفته ی اول در صورت امکان استحمام نکنید. زیرا با خیس شدن پانسمان روی بینی ممکن است پانسمان جا به جا شود و در حالت بینی تان تاثیر بگذارد. اگر هم به حمام می روید سعی کنید اول بدنتان را از گردن به پایین بشویید. سپس به صورت نشسته سرتان را به عقب ببرید و موهایتان را شستشو دهید. بهتر است که یک همراه داشته باشید و به شما کمک کند. زیرا به دلیل وجود داروهای بیهوشی ممکن است که در حمام سرتان گیج برود و بر روی زمین بیافتید.
30-اما روز هفتم قبل از رفتن به مطب حتما به حمام رفته و گچ بینی تان را خیس کنید. اینکار باعث می شود که گچ بینی راحت تر برداشته شود.
31-برای انجام ورزشهای هوازی باید دو ماه صبر کنید. انجام فعالیت هایی مانند دویدن بر روی تردمیل و برداشتن وزنه های سبک نیز بعد از دو ماه توصیه می شود. اگر ورزشکار هستید می توانید بعد از دو ماه ورزش خود را شروع کنید اما اگر خطر ضربه به بینی تان وجود دارد باید از محافظ استفاده کنید. اگر قصد انجام ورزشهایی مانند تکواندو را دارید که احتمال ورود ضربه به بینی تان زیاد است بهتر است یک سال صبر کنید.
32-هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد به جز آنکه از خوردن غذاهایی که به جویدن طولانی نیاز دارند در هفته‌های اول باید پرهیز شود. در طی روزهای اول پس از جراحی بهتر است گوشت و مواد مغذی دیگر ابتدا در مخلوط کن نرم شود تا جویدن کمتری لازم باشد. همچنین از خوردن چای و قهوه داغ در این روزها اجتناب شود. نوشیدن مایعات کافی مانند آب میوه و سوپ به رفع خشکی دهان کمک می‌کند.
 33-به علت چسب‌هایی که پس از عمل روی بینی زده می‌شود، ممکن است در ماه‌های اول پس از عمل پوست بینی چرب تر باشد و نیز در افراد مستعد جوش‌های صورت بیشتر شود که در این موارد داروهای مناسب توسط پزشک تجویز می‌شود.
34-پس از  ۲تا ۳ هفته پس از عمل می توانید از یک پماد یا ژل ضداسکار حاوی سیلیکون مثل cicalfate یا cicactive روی زخم های بیرونی برای ۳ماه آینده استفاده کنید.
 35-کبودی و ورم بعد از برداشتن پانسمان ممکن است وجود داشته باشند نگرانی به خود راه ندهید این تغییرات معمولاً ظرف ۳-۲ هفته پس از عمل بینی بر طرف می شوند.
36-در روزهای اول پس از عمل گاهی حالت افسردگی برای بیمار ایجاد می شود . استرس پیش از عمل، تورم صورت و چشم ها، شکل جدید بینی و تغییراتی که برای اولین بار توسط بیمار مشاهده می شود و ممکن است برای او غیر منتظره باشد از عوامل موثر در این نگرانی زودگذر هستند. گاهی همراهان بیمار با اظهار نظرهای پی در پی که مبتنی بر دید هندسی و درشت نمایی تلسکوپیک است، دید لوله تفنگی با زاویه ای بسیار باریک را در نگاه به بینی به بیمار القا می کنند و موجب تشدید وسواس و نگرانی بیمار می شوند.
 37 –   در ۲ الی ۳ ماه اول بعد از عمل تورم ناشی از عمل شدیدتر است  وبه مرور بعد از این زمان بینی شکل بهتری پیدا می کند. اگر پوست بینی شما ضخیم است تورم دیرتر از بین میرود.
38-نتیجه نهایی جراحی پس از یکسال و خوابیدن ورم مشخص میشود لطفا در طی این مدت صبور باشید.

هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد مگر با ذکر منبع:drsabetmehr.com

 

, , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست