دلایل بوجود امدن انحراف بینی و درمان آن

دلایل بوجود امدن انحراف بینی و درمان آن:در بینی مشکلی وجود دارد که در این حالت غضروف میانی بینی منحرف شده و از خط صافی که قرار دارد به بیرون رانده می شود. در این حالت غضروف میانی بینی – استخوان و غضروفی که حفره های بینی را به دو قسمت تقسیم میکند – به طور مشخص و ملموسی از مرکز خود خارج شده و یا کج می شود. این اتفاق باعث میشود که تنفس سخت تر گردد. بیشتر مردم حالتی نا متوازن در راه های هوایی برای تنفس دارند. به گونه ای که اندازه و قطر دو حفره بینی یکسان نیست. در حقیقت 80 درصد مردم این مشکل را دارا هستند، و به گونه ای که خودشان نیز خبر ندارند دچار نا برابری در اندازه دو حفره بینی اند. اما فقط مواردی که بسیار حاد هستند مشکلات تنفسی ایجاد می کنند و نیازمند عمل جراحی میشوند.

دلایل بوجود امدن انحراف بینیو درمان آن

در بعضی از افراد این موضوع مادرزادی است. اما بعضی دیگر پس از تصادف و اسیب به بینی دچار این مشکل می شوند.

علام و نشانه های انحراف بینی

شایع ترین و مشخص ترین علامت انحراف بینی را که می توان با چشم نیز به راحتی دید گرفتی در حفره های بینی است. به این حالت که یکی از حفره های بینی از دیگری تنگ تر است و باعث سختی در تنفس میگردد. گرفتگی مکرر سینوس ها و چرک کردن مداوم آنها می تواند یکی دیگر از علائم انحراف بینی باشد. تعدادی دیگر از علائم نیز خیلی شایع و معمولی هستند که نمی توان زیاد برروی انها حساب نمود مانند:

• خونریزی از بینی
  • درد در ناحیه صورت
  • سر درد
  • چکیدن قطرات از بینی
  • تنفس با صدای بلند و خرو پف در خواب
  • انحراف بینی می تواند باعث تنگی نفس در خواب نیز شود. حالتی که ممکن است فرد در خواب دچار ایست در تنفس شود.

دلایل بوجود امدن انحراف بینی و درمان آن

درمان های انحراف بینی

دلایل بوجود امدن انحراف بینی و درمان آن:گاهی اوقات انحراف بینی می تواند به کمک دارو ها و راه های درمانی ساده نیز بر طرف گردند. اگر دارو به طور کامل نتوانست مشکل را بر طرف کند، یک دوره درمانی برای عمل  که جراحی سپتوپلاستی نام دارد لازم می شود تا غضروف میانی که کج شده را صاف کند و تنفس را بهتر کند.

عمل جراحی برای از بین بردن انحراف استخوان میانی بینی

در طول این عمل جراحی برروی بینی جراح تعدادی شکاف داخل استخوان میانی ایجاد میکند و قسمت هایی از استخوان و غضروف را که مزاحم شده و در مسیر راه های هوایی قرار گرفته اند از بینی خارج میکنند.

گاهی وقت نیز همراه با سپتوپلاستی عمل جراحی رینوپلاستی نیز برای تغییر شکل ظاهری بینی نیز نیاز است.این عمل جراحی های ترکیبی را septorhinoplasty می گویند. و گاها نیز نیاز است که همراه با سپتوپلاستی برای عملکرد بهتر تنفس عمل سینوس ها نیز انجام گردد.

معصومه عزیزی/ منبع: دکتر امید ثابت مهر

, , , , , , ,